Heliport
Az elmúlt években örvendetes módon fejlődött Magyarország légimentő hálózata. Szükségessé
vált mind több kórházi helikopter leszállóhely (továbbiakban heliport) létesítése, vagy a
meglévők felújítása, új légimentő bázisok építése. Azonban világítás nélkül a heliportok csak
nappal használhatóak, a mentés az éjszaka leszálltával a földfelszínre kényszerül.
Ezért elengedhetetlen a heliportok szakszerű, szabványos megvilágítása. Társaságunk
tevékenységének egyik fő ága a korszerű, LED-es heliport fényrendszerek tervezése és kivitelezése
szigorúan saját gyártmányú eszközökkel. Hogy milyen előnyökkel bírnak a LED-es fényforrások a hagyományosokkal szemben,
megtekintheti itt.
Alábbiakban röviden bemutatjuk a heliport fényrendszerünket:
Szegélyfények.
Körsugárzó lámpatestek a FATO és TLOF zónák kijelölésére, fehér ill. zöld
fényűek. Lehetnek burkolatból kiálló, illetve süllyesztett kivitelűek. Jellemző fogyasztásuk 6-8W.
Fénypanelek.
Burkolatba süllyesztett világító panelek, nagy sugárzó felülettel, általában TLOF
szegélyként használatosak.
Reflektorok.
A heliport felületének megvilágítására használjuk, egyedülállóan szintén LEDes
fényforrással. Fogyasztásuk általában 10-15W! Irányított fénykarakterisztikájának köszönhetően
nem vakítja a pilótát le- és felszállás közben, ugyanakkor jól megvilágítja a leszállóhelyet.
Fényjeladó.
A leszállóhely beazonosítására szolgál nagy távolságról. Olyan esetben használatos,
amikor pl. egy város fényei között nehéz megtalálni a heliportot. Nagy teljesítményű, irányított
optikával ellátott LED-ekből áll, vízszintes síkban körsugárzó. Heliport esetében fehér fényű és a
H-betű Morze-kódját sugározza. Fogyasztása kb. 100W
Rádiós távkapcsoló.
Segítségével a pilóta a fedélzetről felkapcsolhatja a fényeket. Ehhez csak
a kommunikációs rádióadót kell a megfelelő frekvenciára hangolni és az adásindító gombbal
vezérelhető a fénytechnika. Három fényerőfokozat közül választhat a pilóta, a rendelkezésre
álló leszállási idő 15 perc, de hosszabbítható. A piacon egyedülálló a termékünk abban, hogy
felkapcsoláskor előre rögzített nyugtázó hangüzenetet küld a pilótának, valamint egy perccel a
leszállási ablak letelte előtt figyelmeztet.
Megvilágított LED-es szélzsák és akadályfények teszik teljessé a rendszert.
A rendszer minden eleme megfelel az ICAO Annex14 előírásainak.
A teljes energiaigény 5-600W. A rendszer elemei alacsony feszültségről táplálódnak (24-48), ezért életvédelmi szempontból is jól
teljesítenek.
Fontos kiemelni még az akkumulátoros szünetmentes táplálást, amely folyamatosan
rendelkezésre áll 0 másodperces átállási idővel, 1-2 órás időtartamra (bővíthető).
Repülőtéri
Utcai Világítás
Néhány éve – több éves LED-es fénytechnikai tapasztalat után – belevágtunk a kültéri és
utcai LEDes világítás fejlesztésébe. Azért döntöttünk így, mert eltérést tapasztaltunk a piaci
igények és a kapható gyártmányok között.
A fehér fényű LEDek előretörésével kézenfekvővé vált azok világítási célú hasznosítása. Egyre
nagyobb számban jelenetek meg főleg távol-keleti gyártmányú berendezések, melyek hangzatos
reklámszlogenekkel a világítás forradalmát ígérték. Ám legtöbbjük világítási célra teljességgel
alkalmatlan volt. Igaz ugyan, hogy keveset fogyasztanak, viszont nem is világítanak.
A felhasználók szemében a LED mint fényforrás elkezdett degradálódni... Holott a LED-gyártók
eredményei nem ezt indokolnák.
Fokozottan jelentkezett ez a tendencia a közvilágítás területén. A gyártók igyekeznek valótlan
adatok feltüntetésével, jobb esetben csúsztatásokkal teret nyerni terméküknek a piacon. Eközben a
potenciális vásárlókat elriasztja a magas ár, a rossz tapasztalatok. Arról már nem is beszélek, hogy a
szabványokkal igen sok termék köszönő viszonyban sincs.
Ezek a folyamatok sarkalltak bennünket arra, hogy kifejlesszünk egy saját kültéri LEDes
lámpacsaládot, mely megfelel a kor követelményeinek, ugyanakkor megfizethető és a meglévő
rendszerekkel kompatibilis legyen.
A főbb jellemzők és irányelvek:
-
Fényhasznosítás.
Az utcai világítás egyik legfontosabb jellemzője. Mértékegysége lm/W és azt
jelzi, hogy adott teljesítményfelvétel mellett mennyi fényáramot produkál a lámpa.. Mivel 70 lm/
W alatti lámpa nem használható utcai világításra, itt csúsztatnak legtöbbet a gyártók. A legtöbb
esetben a ledek által kibocsátott teljes fényáramot elosztják azok összteljesítményével. Ez a mai
fénydiódák esetében lehet akár 120-130 lm/W is. Igen ám, de nem veszik figyelembe a tápegység
veszteségeit, és az optikai veszteségeket a másodlagos optikákon (lencse, bura). Ez összeadva
rossz tervezés esetén akár 50 % is lehet. Így máris a szabványon kívülre kerültünk. Mi a tervezés
folyamán csakis a legkiválóbb LEDekkel és optikákkal foglalkozunk, a tápegységek kiválasztásánál
is igen körültekintően járunk el. Így sikerült elérnünk a 85-90 lm/W-os valós fényhasznosítást, ami
a jövőben a LEDek gyorsütemű fejlesztésének köszönhetően nőni fog.
-
Fényeloszlás.
A másik tévút a meglévő lámpatestek közvetlen lecserélése LEDesre. Ugyanis,
(jobb esetben) a hagyományos utcai lámpatestek kihelyezését tervezés előzte meg, a terveket a
kiválasztott típusú lámpákhoz igazították, erre alapozták az oszloptávolságokat, -magasságokat,
a tartórudak dőlésszögét, így érve el a megfeleő fényeloszlást az úttesten. Ha a kiszemelt LEDes
fényforrás fényeloszlási görbéi maradéktalanul egybeesnek a régi lámpáéval, minden további nélkül
felszerelhető, de tapasztalatunk szerint ez legritkább esetben van így. Ezért hiába a kiváló LED-
lámpa, felszerelve mégsem teljesít jól...
Ezért mi azt az utat választottuk, hogy minden egyes LEDre külön optikát szerelünk, és 8-10 fajta
optikát variálva mindig a megrendelő igényeit kielégítve a helyszínhez igazított fényeloszlást
produkálnak a lámpáink.
-
Külső, egyéb szempontok.
A tervezésnél fontos szempont volt az egyszerű, könnyen öntisztuló,
ugyanakkor tetszetős külső. Nagyon fontos a LEDek jó hűtése, mert ez közvetlen kihatással van
az élettartamra. Kerülnünk kellett a keskeny mélyedéseket, kiszögelléseket, melyekben könnyen
megragad a por, megtelepszik a moha. Ezért egy robosztus monolit alumínium ház mellett
döntöttünk, melynek hátoldala nagyméretű lekerekített élű hűtőbordákból áll. Az optikai és a
tápegységet tartalmazó rész tömítésekkel védett a por és nedvesség ellen.
Akadályvilágítás
LED-es technológiát rejt akadályvilágító készülékünk. Ez a lámpa minden tekintetben felülmúlja "ősét", az izzólámpás és a gázkisüléses változatot.
Az OL-108 típusú lámpánknak magasabb a fényereje és a monokróm fénye miatt nagyobb távolságokról is jobban látható, a fogyasztása nagyságrenddel kisebb (<6 W) az élettartama (>100.000 óra).
Ezen paramétereknek köszönhetően jelentős energia megtakarítás és szervizköltség érhető el.(nem kell cserélni az izzókat, ami jelentős összeg megtakarítás egy magasan elhelyezett készülék esetében).
Készülékünk két változatban készül: 230V-osAC hálózati táplálással és 48V-osDC egyenfeszültségre a szünetmentes távközlési berendezések antennáira.
A lámpáink beköthetőek bármely meglévő távfelügyeleti rendszerbe a szintén általunk gyártott OLC távfelügyeleti egység segítségével. Az egység hibajelzést küld a központ felé, ha egy, illetve több lámpa nem világít, és táphiba esetén is.
Speciális
feltöltés alatt...
|