Miért a LED?

tovább...

Villámdetektor

A villámdetektor európai hálózatához kapcsolódva 2010-ben elkészült a berendezésünk. A Hálózaton keresztül nagy pontossággal akár többezer kilóméterre lévő villámok is detektálhatóak.

Engedélyeink


Fénytechnika

Heliport

Az elmúlt években örvendetes módon fejlődött Magyarország légimentő hálózata. Szükségessé vált mind több kórházi helikopter leszállóhely (továbbiakban heliport) létesítése, vagy a meglévők felújítása, új légimentő bázisok építése. Azonban világítás nélkül a heliportok csak nappal használhatóak, a mentés az éjszaka leszálltával a földfelszínre kényszerül.

Ezért elengedhetetlen a heliportok szakszerű, szabványos megvilágítása. Társaságunk tevékenységének egyik fő ága a korszerű, LED-es heliport fényrendszerek tervezése és kivitelezése szigorúan saját gyártmányú eszközökkel. Hogy milyen előnyökkel bírnak a LED-es fényforrások a hagyományosokkal szemben, megtekintheti itt.

Alábbiakban röviden bemutatjuk a heliport fényrendszerünket:

Szegélyfények.

Körsugárzó lámpatestek a FATO és TLOF zónák kijelölésére, fehér ill. zöld fényűek. Lehetnek burkolatból kiálló, illetve süllyesztett kivitelűek. Jellemző fogyasztásuk 6-8W.

Fénypanelek.

Burkolatba süllyesztett világító panelek, nagy sugárzó felülettel, általában TLOF szegélyként használatosak.

Reflektorok.

A heliport felületének megvilágítására használjuk, egyedülállóan szintén LEDes fényforrással. Fogyasztásuk általában 10-15W! Irányított fénykarakterisztikájának köszönhetően nem vakítja a pilótát le- és felszállás közben, ugyanakkor jól megvilágítja a leszállóhelyet.

Fényjeladó.

A leszállóhely beazonosítására szolgál nagy távolságról. Olyan esetben használatos, amikor pl. egy város fényei között nehéz megtalálni a heliportot. Nagy teljesítményű, irányított optikával ellátott LED-ekből áll, vízszintes síkban körsugárzó. Heliport esetében fehér fényű és a H-betű Morze-kódját sugározza. Fogyasztása kb. 100W

Rádiós távkapcsoló.

Segítségével a pilóta a fedélzetről felkapcsolhatja a fényeket. Ehhez csak a kommunikációs rádióadót kell a megfelelő frekvenciára hangolni és az adásindító gombbal vezérelhető a fénytechnika. Három fényerőfokozat közül választhat a pilóta, a rendelkezésre álló leszállási idő 15 perc, de hosszabbítható. A piacon egyedülálló a termékünk abban, hogy felkapcsoláskor előre rögzített nyugtázó hangüzenetet küld a pilótának, valamint egy perccel a leszállási ablak letelte előtt figyelmeztet.

Megvilágított LED-es szélzsák és akadályfények teszik teljessé a rendszert.

A rendszer minden eleme megfelel az ICAO Annex14 előírásainak.

A teljes energiaigény 5-600W. A rendszer elemei alacsony feszültségről táplálódnak (24-48), ezért életvédelmi szempontból is jól teljesítenek.

Fontos kiemelni még az akkumulátoros szünetmentes táplálást, amely folyamatosan rendelkezésre áll 0 másodperces átállási idővel, 1-2 órás időtartamra (bővíthető).

Repülőtéri

Utcai Világítás

Néhány éve – több éves LED-es fénytechnikai tapasztalat után – belevágtunk a kültéri és utcai LEDes világítás fejlesztésébe. Azért döntöttünk így, mert eltérést tapasztaltunk a piaci igények és a kapható gyártmányok között.

A fehér fényű LEDek előretörésével kézenfekvővé vált azok világítási célú hasznosítása. Egyre nagyobb számban jelenetek meg főleg távol-keleti gyártmányú berendezések, melyek hangzatos reklámszlogenekkel a világítás forradalmát ígérték. Ám legtöbbjük világítási célra teljességgel alkalmatlan volt. Igaz ugyan, hogy keveset fogyasztanak, viszont nem is világítanak. A felhasználók szemében a LED mint fényforrás elkezdett degradálódni... Holott a LED-gyártók eredményei nem ezt indokolnák.

Fokozottan jelentkezett ez a tendencia a közvilágítás területén. A gyártók igyekeznek valótlan adatok feltüntetésével, jobb esetben csúsztatásokkal teret nyerni terméküknek a piacon. Eközben a potenciális vásárlókat elriasztja a magas ár, a rossz tapasztalatok. Arról már nem is beszélek, hogy a szabványokkal igen sok termék köszönő viszonyban sincs. Ezek a folyamatok sarkalltak bennünket arra, hogy kifejlesszünk egy saját kültéri LEDes lámpacsaládot, mely megfelel a kor követelményeinek, ugyanakkor megfizethető és a meglévő rendszerekkel kompatibilis legyen.

A főbb jellemzők és irányelvek:
  • Fényhasznosítás.

    Az utcai világítás egyik legfontosabb jellemzője. Mértékegysége lm/W és azt jelzi, hogy adott teljesítményfelvétel mellett mennyi fényáramot produkál a lámpa.. Mivel 70 lm/ W alatti lámpa nem használható utcai világításra, itt csúsztatnak legtöbbet a gyártók. A legtöbb esetben a ledek által kibocsátott teljes fényáramot elosztják azok összteljesítményével. Ez a mai fénydiódák esetében lehet akár 120-130 lm/W is. Igen ám, de nem veszik figyelembe a tápegység veszteségeit, és az optikai veszteségeket a másodlagos optikákon (lencse, bura). Ez összeadva rossz tervezés esetén akár 50 % is lehet. Így máris a szabványon kívülre kerültünk. Mi a tervezés folyamán csakis a legkiválóbb LEDekkel és optikákkal foglalkozunk, a tápegységek kiválasztásánál is igen körültekintően járunk el. Így sikerült elérnünk a 85-90 lm/W-os valós fényhasznosítást, ami a jövőben a LEDek gyorsütemű fejlesztésének köszönhetően nőni fog.

  • Fényeloszlás.

    A másik tévút a meglévő lámpatestek közvetlen lecserélése LEDesre. Ugyanis, (jobb esetben) a hagyományos utcai lámpatestek kihelyezését tervezés előzte meg, a terveket a kiválasztott típusú lámpákhoz igazították, erre alapozták az oszloptávolságokat, -magasságokat, a tartórudak dőlésszögét, így érve el a megfeleő fényeloszlást az úttesten. Ha a kiszemelt LEDes fényforrás fényeloszlási görbéi maradéktalanul egybeesnek a régi lámpáéval, minden további nélkül felszerelhető, de tapasztalatunk szerint ez legritkább esetben van így. Ezért hiába a kiváló LED- lámpa, felszerelve mégsem teljesít jól... Ezért mi azt az utat választottuk, hogy minden egyes LEDre külön optikát szerelünk, és 8-10 fajta optikát variálva mindig a megrendelő igényeit kielégítve a helyszínhez igazított fényeloszlást produkálnak a lámpáink.

  • Külső, egyéb szempontok.

    A tervezésnél fontos szempont volt az egyszerű, könnyen öntisztuló, ugyanakkor tetszetős külső. Nagyon fontos a LEDek jó hűtése, mert ez közvetlen kihatással van az élettartamra. Kerülnünk kellett a keskeny mélyedéseket, kiszögelléseket, melyekben könnyen megragad a por, megtelepszik a moha. Ezért egy robosztus monolit alumínium ház mellett döntöttünk, melynek hátoldala nagyméretű lekerekített élű hűtőbordákból áll. Az optikai és a tápegységet tartalmazó rész tömítésekkel védett a por és nedvesség ellen.

Akadályvilágítás

LED-es technológiát rejt akadályvilágító készülékünk. Ez a lámpa minden tekintetben felülmúlja "ősét", az izzólámpás és a gázkisüléses változatot.

Az OL-108 típusú lámpánknak magasabb a fényereje és a monokróm fénye miatt nagyobb távolságokról is jobban látható, a fogyasztása nagyságrenddel kisebb (<6 W) az élettartama (>100.000 óra).

Ezen paramétereknek köszönhetően jelentős energia megtakarítás és szervizköltség érhető el.(nem kell cserélni az izzókat, ami jelentős összeg megtakarítás egy magasan elhelyezett készülék esetében).
Készülékünk két változatban készül: 230V-osAC hálózati táplálással és 48V-osDC egyenfeszültségre a szünetmentes távközlési berendezések antennáira.

A lámpáink beköthetőek bármely meglévő távfelügyeleti rendszerbe a szintén általunk gyártott OLC távfelügyeleti egység segítségével. Az egység hibajelzést küld a központ felé, ha egy, illetve több lámpa nem világít, és táphiba esetén is.

Közlekedési

feltöltés alatt...